Recenze: Caitlin Moranová - Jak stvořit dívku
Každý z nás se dříve nebo později bude muset rozhodnout, jak dál naloží se svým životem. Toto rozhodnutí je tím nejzásadnějším, které kdy učiníme, protože v okamžiku konečného rozhodnutí už není cesty zpět. Takové rozhodnutí čeká i na hrdinu knihy Jak stvořit dívku, kterou nedávno vydalo nakladatelství Host. Už nějakou dobu máme tuto knížku ve fondu naší knihovny a ten, kdo so jí půjčil na letní prázdniny, rozhodně neprohloupil.

Je mladá, sarkastická, sebevědomá, trochu oprsklá a neuvěřitelně vtipná. Nejraději má dobré pití, kvalitní sex a muziku, ve které kytary řinčí, bubny hlasitě duní a zpěváci se zahalují do oblaků umělého kouře. Obléká se do černého a z domu nevyleze bez svého cylindru alá Slash z Guns a´ Roses. Seznamte se s Dolly Wildeovou – hudební recenzentkou a sexuální bohyní v jedné osobě.

A pak tu máme její lepší půlku. Ne moc sebevědomou, potrhlou a starostlivou dívenku, která miluje Bee Gees a se svými myšlenkami se schovává pod postel. Bydlí s bláznivými rodiči, bratry a dvěma miminky, bezejmennými dvojčaty, která se v téhle domácnosti vyskytla z ničeho nic. Jmenuje se Johanna Morriganová.

Tyhle dvě spolu mají společného jen velice málo. Až na to, že tyhle dvě jsou jedna a tatáž osoba. A netrpí schizofrenií. Johanna si zkrátka a dobře jednoho dne řekne, že svojí osobností a s životem, který vede, není až zas tak spokojená a stvoří dívku podle svého gusta. Stvoří Dolly Wildovou. A je s ní velice spokojená. Společně obráží koncerty, after party, večírky, kluby a bary všude kde se dá. Hodně pijí, hodně kouří a užívají si nezávazného života dospívající dívky.

Jejich dosavadní, poněkud nudný život dívek z poměrně chudé rodiny přežívající jen na sociálních dávkách a přídavcích na děti, jejichž veškerý volný čas se točí kolem školy a hlídání mladších sourozenců se ze dne na den stane nekonečným mejdanem posetým třpytivými flitry, který má být jejich vstupem do lepšího života. Teď jde jen o to, najít v tomhle životě samu sebe a dát mu ten správný směr a řád. A to je na šestnáctiletou holku docela velký oříšek.

Musím říct, že na tuhle knížku jsem se těšila už v okamžiku, kdy se objevila v edičním plánu nakladatelství Host. No, prostě jsem jí musela mít. A víte co? Je to vážně moc dobrá, vtipná, lehce sarkastická knížka, která se ideálně hodí pro letní období, které je jako dělané čtení nenáročné, ale přesto výtečné literatury, která vás za žádných okolní nebude nudit a užijete si s ní spoustu zábavy. Já jsem se v mnoha okamžicích vážně hodně nasmála, i když šlo kolikrát o situace poměrně vážného charakteru. I tyhle okamžiky jsou totiž v knížce Jak stvořit dívku podány velmi vtipnou a odlehčenou formou, takže se jim nelze nesmát.

Jak stvořit dívku je zkrátka a dobře knížka, kterou prostě chcete čít. Ne! Chcete, není to pravé slovo. Tu prostě musíte číst. A věřte mi, žesť se vám zalíbí jakékoli tvář Johanny Morriganové, budete ji milovat, zbožňovat a budete chtít být jako ona. Se vším dobrým i špatným, co k té dané dívce patří. Minimálně si budete přát, aby to byla vaše nejlepší kamarádka, se kterou to všechno budete moci prožít.

Wendy (knihovnice)

Aktualizováno ( Wednesday, 24 August 2016 )

< Předch.   Další >