Recenze: William Golding - Pán much

Drazí čtenáři a milovníci knížek. Pro dnešní de jsem si pro vás připravila recenzi na knížku Pán much, která nedávno přibyla jako novinka do fondu naší knihovny. Já sama jí četla před několika lety a vážně moc se mi líbila. Je to hodně zajímavý příběh, i když se může zdát, že je trochu pro děti. Možná proto, že je o dětech, ale myslím si, že ji ocení i dospělí. Tento příběh se navíc dočkal i poměrně slušného filmového zpracování, takže pokud se rozhodnete si jí přečíst, můžete pak krásně porovnat, zda je lepší kniha nebo film. Ale teď se podíváme na děj samotné knížky.

Pán much

Pán much je příběh několika chlapců, se kterými ztroskotá letadlo a oni jsou jediní, kdo havárii přežijí. Zjistí, že jsou na dost pustém ostrově, kde je kromě nich jen pár čuníků, ptáků a ryb. Chlapci musí na ostrově nějak přežít a stanoví si pravidla, podle kterých se začnou řídit. Zvolí si i své náčelníka - jednoho z nejstarších chlapců.

Časem se však jejich systém začne hroutit. Přeci jen jde o děti a ty, když si postaví hlavu, tak s nimi jen tak něco nehne. A už vůbec ne, když jsou jim náhradními rodiči jejich starší vrstevníci. Zásadní problém nastane v okamžiku, kdy všichni přikládají ruku k dílu při stavbě malých přístřešků, které by je měly chránit před sluncem a případným nebezpečím a z nedbalosti mladších chlapců vyhasne i momentálně vzácný oheň, který dodává dostatek kouře, který, jak všichni doufají, dokáže přivolat pomoc. Tento okamžik je pro celý příběh zlomový a poměrně zásadní, protože se naši hrdinové dostávají do ještě většího nebezpečí, než v jakém byli doposud. A pak začíná jít všechno tak nějak do kytek. A pomoc nikde.

Knížka je strašně napínavá a zajímavá, protože všichni chlapci jsou malé děti, které si ještě bez pomoci dospělých nedokáží dost dobře v některých situacích poradit. Musí se postarat sami o sebe a na starší děti navíc padá zodpovědnost za ty mladší, kterým není víc než pět nebo šest let. Je úžasný sledovat jak se celý příběh vyvíjí s tím, jak se mění myšlení chlapců a jejich chápání některých věcí na které dřív pohlíželi úplně jinak.

Navíc je poměrně tenká a moc dobře se čte takž je vhodná i pro ne moc zdatné čtenáře. Je to čtení spíš pro kluky než pro holky, řekla bych, ale i ty si jí mohou určitě přečíst. :D Pán much je prostě super knížka, která lehce připomíná Robinsona, ale je daleko drsnější právě v tom, že Robinson byl silný dospělí muž, který se o sebe v podstatě dokázal postarat sám. Ale co děti? Jak ty přežijí sami a bez jakýchkoli nástrojů na pustém ostrově, když o nich nikdo z rodičů neví?

Wendy (knihovnice)

Aktualizováno ( Wednesday, 16 December 2015 )

< Předch.   Další >